világvége

2012.12.21. 00:00

vidi

A kilencvenes évek végén, de nem a kétezres évek elején valamikor kora délután ilyentájt sikeresen lenyomtam a fizika szigorlat első két etapját, majd következett az utolsó, a kedvencem, az atomfizika, sikerült is belehúznom a zoknifóbiás Mester mindent vivő relativitás elméletbe, annak is a bizonyításába. Emlékeim szerint tízegynehány teleírt oldal volt ez a felkészülési spirálfüzetemben, amit egyszerűen képtelen voltam megjegyezni, érteni nagyjából értettem, de konkrétan csak az eleje és a vége volt meg. Einsteinbá büszke lehetett volna rám, akkora lendülettel kezdtem bele, ami körülbelül addig tartott, mint Semjén Zsolt mennyország túrája. Álltam pár másodpercig és jobb híján diszkréten folytattam a végével, amivel közel 10 oldalt tokkal-vonóval kihagytam. Meg is jött a kérdés, hogy a lényeg hol maradt. Mondom, hogy az csak számolás, tele csúnya számokkal is, meg felesleges időhúzás, mert a lényeg úgyis a vége. Gyorsan megkérdeztem a háromfős bizottsági ellent, hogy ha már atomozunk, tudják-e mi jelent a SCRAM? Gondolkodás beindult, majd egyik ellen gyermeki vidámsággal bemondta, hogy szerinte az atomreaktorok biztonsági berendezését hívják így. Mondtam, hogy tökéletes a megfejtés, de rögtön visszakérdeztem, hogy a betűszó jelentése mi? Itt már láthatóan nyeregben voltam, mert teljesen lefagytak. Az előző megfejtő szabad utat adott és elmeséltem nekik, hogy a SCRAM a Safety Control Reserve Axed Man rövidítése, ami hevenyészetten a biztonsági baltás embert jelent!

És?

Megfejtés: Az első atomreaktornak sem sugárzásvédelme, sem hűtőrendszere nem volt, de vészhelyzet esetére volt két elképzelt megfejtés:

1. Egy ember ráállítottak a máglya tetejére egy fejszével kezében! Feladat: Baj esetén elvágja a tartalék kadmium rudak tartókötelét, amelyek aztán a reaktorba zuhanva leállították volna a láncreakciót.

2. Ha az első nem jön be, vagyis a baltás elbassza, akkor közbelép szintén a máglya tetején álló „öngyilkos osztag”! Feladat: A kezükben bóros vízzel teli vödröket a reaktorba öntik, a neutronokat szintén jól elnyelő folyadékot.

A szigorlatot nagy közmegelégedés közepette legyűrtem, meg is dicsértek. Hogy ebből mi a tanulság? Semmi! Vagyis van, mindenki olvassa el az apró betűst megfejtéseket is, ugyanis egyszer minden látszólag hasztalan információ egyszer hasznos lehet.

Bár a mai napig nem értem, hogy az ’éegyenlőemszercénégyzet’ levezetése mitől hasznos, ki a faszt érdekel, főleg itt a világvégén? 

A bejegyzés trackback címe:

https://raklapfos.blog.hu/api/trackback/id/tr994975594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása